به گزارش راهبرد معاصر، افزایش چشمگیر ورود آزادانه خودروهای پلاک شهرستان به محدوده طرح ترافیک در سال های اخیر، موجی از انتقاد شهروندان و مسئولان را به همراه داشته است.
شهروندان تهرانی برای ورود به محدوده طرح ترافیک، باید نسبت به رزرو مجوز ورود به این محدوده اقدام کنند که این امر از طریق رزرو روزانه، هفتگی یا فصلی انجام میشود، ورود به محدوده کاهش یا همان زوج یا فرد سابق نیز برای هر خودرو، 20 روز در فصل مجاز است و ورود بیش از تعداد تعیینشده مشمول پرداخت هزینه میشود.
اگرچه فلسفه اصلی ایجاد محدوده طرح ترافیک و طرح کاهش، ایجاد محدودیت برای تعداد خودروهای ورودی به مرکز شهر است؛ اما در صورت ضرورت، شهروندان با پرداخت هزینهای که از آن به عنوان عوارض ورود به محدوده طرح یاد میشود، مبلغی در ازای عارضهای که به دلیل آلوده کردن هوا به شهر وارد میکنند، میپردازند و اجازه ورود به این محدوده را پیدا میکنند.
با این حال علیرغم اینکه طبق اطلاعات دوربینهای تردد شمار در یک بازه زمانی یک ماهه، سهم خودروهای پلاک شهرستان در تردد کل خودروهای عبوری شمارش شده 28 درصد اعلام و براساس مطالعات سیاهه انتشار شهرداری تهران، میزان تولید و انتشار آلایندگی سالانه خودروهای پلاک شهرستانی در شهر تهران در بخش آلایندههای گازی 75 هزار تن و در بخش ذرات معلق 415 تن برآورد شده است، این خودروها از قاعده پرداخت عوارض طرح ترافیک و طرح کاهش مستثنی بودند.
بر همین اساس چندی پیش اعلام شد برای جلوگیری از ورود غیرمجاز به محدودههای طرح کاهش آلودگی هوا و طرح ترافیک، سیستم اطلاعرسانی لحظهای راهاندازی شده است که به محض ورود خودروهای مذکور به این محدودهها، پیامکی برای رانندگان ارسال میشود تا با اطلاع از وضعیت خود، اقدامات لازم از جمله ثبتنام در سامانه شهرزاد و پرداخت عوارض را انجام دهند و از جریمه جلوگیری کنند. عدم پرداخت عوارض منجر به جریمه مشابه عوارض بزرگراهی خواهد شد.
اما اقدام مدیریت شهری تهران به همینجا ختم نشد و شورای شهر تهران در جلسه روز گذشته خود، ضوابطی تعیین و تصویب کرد که بر اساس آن برای تردد یک تا دو روز خودروهای پلاک شهرستان ضریب یک درصد، 4 تا 7 روز ضریب 1.2 درصد و بیش از 7 روز ضریب 1.5 درصد پیش بینی شده است.
سیدجعفر تشکری هاشمی؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در تشریح این مصوبه، اظهار کرد: برخی از خودروهای پلاک شهرستان برای کسبوکار به تهران میآیند و محدودههای طرح ترافیک را دچار اختلال میکنند؛ برهمین اساس پیشبینی شده اگر خودرویی در طول ماه یک الی 3 روز در محدوده طرح ترافیک تردد داشته باشد همان میزان عوارضی که شهروندان تهرانی برای ورود به محدوده طرح ترافیک می پردازند را پرداخت کند، اما اگر 4 الی 7 روز تردد داشته باشند با افزایش 1.2 درصد مواجه میشوند، اگر بیش از 7 روز در ماه در تهران تردد کنند این عدد به 1.5 میرسد و در صورت تردد بیش از 10 روز ضریب به دو برابر میرسد.
رسول فرهادی، کارشناس حوزه حمل و نقل و ترافیک با اشاره به مصوبه روز گذشته شورای شهر به خبرنگار تسنیم، گفت: دو اقدام اخیر مدیریت شهری تهران یعنی راه اندازی سیستم هوشمند اطلاع رسانی و رصد پلاک خودروها و ضریب دادن به مبلغ عوارض پرداختی خودروهای پلاک شهرستان گامی در جهت اجرای عدالت است.
وی ادامه داد: این مصوبه مانع ورود بی ضابطه خودروهای پلاک شهرستان در محدوده طرح ترافیک خواهد شد و شرایطی فراهم میکند که خودروی پلاک شهرستان نیز مانند سایر خودروها هزینه عارضه ای در شهر ایجاد میکنند، بپردازند.
بر اساس مصوبه شورای شهر تهران، نرخ پایه ورود به محدوده طرح ترافیک در سال جاری 75 هزار تومان است که این رقم با مصوبه روز گذشته شورای شهر تهران برای سال آینده 50 درصد افزایش یافت و به 112 هزار و 500 تومان رسید، یعنی به ازای یک روز تردد در محدوده طرح ترافیک باید 112 هزار و 500 تومان پرداخته شود که بر این اساس میتوان گفت، از سال آینده، ورود به محدوده طرح ترافیک برای خودروهای پلاک شهرستان گران تمام خواهد شد. / تسنیم